Klicka på denna bild för större text.

Klicka på denna bild för större text.

.

Hej idag hade jag lovat ett surdegsrecept men jag fick så många frågor om ämnet syra och bas balansen så därför fokusera jag på ämnet och besvarar frågor både i mallen ovan men också i texten nedan. Förhoppningsvis ska detta hjälpa er att äta mer eller mindre av respektive kategori. Så ni får hållas en dag till med brödet 😉

.
.
 

Syrabildande mat:

Den viktigaste effekten av att äta en kost rik på syrabildande livsmedel är dubbelt då den både utarmar kroppens alkaliska reserver (mineralerna i vårt skelett) och leder till försurning av våra organ. Din kropp har en komplex serie av fysiologiska mekanismer för att neutralisera och sedan eliminera överskott av syra, främst via njurarna, lungorna och huden. Den utnyttjar sina reserverade alkaliska föreningar att lagra syror så att de inte skadar känsliga vävnader. Men eftersom njurarna bara kan eliminera en viss mängd syror varje dag, inträffar försurning när du överkonsumerar syrabildande livsmedel som i socker, läsk, godis, kött, mjöl/bröd och flertalet mejeriprodukter. Försurning stör normal cellfunktion och kan orsaka en rad olika hälsoproblem, såsom: sura uppstötningar, försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasit- och svampsjukdomar som Candida, även stroke, dålig syn, benskörhet, gikt och ledgångs-reumatism och övervikt är vanligen förekommande följder vid försurning. Så även degenerativa sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande och diabetes samt astma. Försurningen anses även påskynda frigörandet av fria radikaler. Kom dessutom ihåg att vissa mediciner samt stress orsakar också försurning i kroppen.

Basiskt bildande livsmedel:

För att fylla på kroppens alkaliska reserver och upprätthålla sunda pH-nivåer. ” Alkalize or Die” av författare Dr Theodore Baroody rekommenderar att äta enl. ”80/20” regeln, han uppmanar till att konsumera en kost som utgör 80 procent alkaliska livsmedel och 20 procent syra bildande.

De flesta grönsaker och frukter är alkaliskt bildande liksom många baljväxter, vissa nötter och frön och de flesta örter samt avokado. – Undantag skalad potatis, blåbär, tranbär, plommon och katrinplommon, som alla är svagt syrabildande.

Amarant, hirs och quinoa är alkaliskt bildande, medan de flesta andra sädesslag, såsom brunt och vitt ris och fullkornsvete, vetemjöl, havre och korn är syrabildande.

Inte alla typer av mjölk är syrabildande . Medan pastöriserad getmjölk faller i lätt sur kategorin tillsammans komjölk, är rå getmjölk svagt alkalisk. Mandel mjölk är också alkalisk och ger ett alternativ till komjölk. Enligt Dr Baroody har sojamjölk en neutral effekt på kroppens pH-nivåer – det är varken alkaliskt eller syrabildande. Osötad fruktjuice, grönsaksjuice, citron vatten, grönt te och örtte gjort på blad eller rötter är andra alkaliskt bildande dryckers alternativ.

Även mineraler kan vara alkaliska såsom; Natrium (salt), Kalium, Kalcium och Magnesium.

För Din Hälsa

Pierre

Vi sätter upp en butik för teständamål just nu — inga ordrar kommer behandlas. Avvisa