Fortsättning från senaste inlägg…

Det olika kosthållningar som jag själv har erfarenhet av under mitt liv, är de vi förr kallade ”Svensk Husmanskost”, delvis årstidsbaserat och mestadels från egen gård där jag växte upp. Senare i livet ”tvingades” man in i det som jag kallar Samhällsdiet (d.v.s. restaurangmat, skolmat och halvfabrikat). Under 15 år levde jag som Vegetarian där jag under ett par år provade en vegetarisk del av Makrobiotisk kosten.  Provade även på Vegankost ett par år, liksom Raw Food (levande föda) i 9 månader. Jag har även testat Detox dieter med stor framgång. I dag äter jag halv vegetarisk kost (lakto-ovo, vegetarisk kost samt fisk) där jag även följer Regnbågsdieten. Alla dessa olika kosthållningar har givit en positiv respons i mitt liv, men alla har inte haft samma positiva respons hela tiden.

Korv som stått i värmeskåp för länge

Korv som stått i värmeskåp för länge

Maten vi äter påverkas i stor grad av HUR vi tillreder maten. All mat kan bli näringsfattig med fel tillagningsmetod, förvaring eller varmhållning, i vissa fall även bli giftig. Medan all man kan förbli nyttig med rätt tillagningsmetod.

Vi påverkas även av maten vi äter genom andra faktorer, såsom När på dygnet vi äter. Hur mycket vi äter vid varje tillfälle. OM vi dricker till maten eller inte och vad vi dricker till maten. Allt påverkar varandra. Jag brukar därför aldrig tala om dieter utan om en kosthållning baserad på allt som påverkar, inklusive vad Du själv gör medan du äter.

Så låt mig summera hur min optimala kosthållning skulle se ut.

  1. Närodlat

    Närodlat

    Jag skulle välja den diet som jag växte upp med d.v.s. ekologisk egenodlad mat såsom allätare. Dock med mindre mängd kött (max 20%) och mer grönsaker och frukt samt bär. Nu vet jag att alla inte kan ha egen gårdsodling, så välj mat från lokala gårdar i stället så långt detta är möjligt.

  2. Jag skulle äta utifrån årstiderna och närodlat till minst 80%. För ökad variation samt för att lokalodlat/uppväxt föda vaccinera min kropp för den miljö jag lever i, såsom pollenallergi, hösnuva, djurallergier etc. Samma sak när jag reser utomlands, välj att äta lokalproducerad nylagad mat även där.
  3. Frukt och färg

    Frukt och färg

    Jag skulle välja att äta regnbågens färger varje dag, för att få rejält med antioxidanter och Fytonutrienter som minskar åldrandet och ökar välbefinnandet.

  4. Jag skulle välja att äta utifrån 8:16 dietens schema. D.v.s. äta under 8 timmar av dygnets totalt 24 timmar, samt fasta övriga 16 timmar för att ge kroppen en chans till återhämtning, rening och reparation varje dag.
  5. Undvika att äta när det är natt, då kroppens metaboliska förmåga sover…
  6. Jag skulle alltid välja långtidsjäst surdegsbröd, även som pizzabotten gärna med minst 50% fullkorn.
  7. Jag skulle alltid välja fullkornspasta som antingen är färsk eller lufttorkad utan tillförd värme. (Den förblir då” al dente” d.v.s. får bättre tuggmotstånd vilket ger jämnare blodsockervärde under lång tid när vi äter denna typ av pasta). Över koka aldrig pasta. Jag väljer dessutom som alltid, Ekologiskt. Durumvete som de flesta pasta görs av är mer proteinrik och får pastan att hålla ihop bättre. Men Durumvetet har även en gen som gör den mer sårbar för tungmetaller som den gärna suger till sig. I ekologiska jordbruk figurerar tungmetaller i betydligt mindre grad än konventionella.
  8. Jag skulle välja att äta minst 80% vegetarisk föda om jag vore allätare.
  9. Kött och fisk endast från frigående ekologiska djur eller vilt levande, ej utrotningshotade arter. Undvik odlad fisk, som saknar vitamin-D samt oftast har fel balans mellan Omega 3 och 6.
  10. Jag skulle tugga maten väl, minst 25 ggr innan jag svalde . Så att mitt saliv, (Amylas) får blandas väl med maten och spjälkas upp, framför alt kolhydratrika livsmedel.
  11. Jag skulle dricka vanligt rent vatten utan kolsyra som min huvudsakliga dryck. Där jag dricker minst 2 liter vatten om dagen. Undvik vatten på plastflaska, (släpper mjukgörande kemikalier till vattnet). (kolsyran hindrar mineralupptaget samt belastar mag- & tarmsystemet negativt).
  12. Vanligt rent vatten utan kolsyra

    Vanligt rent vatten utan kolsyra

    Jag skulle drick mellan måltiderna och aldrig till måltiden. Framför allt kall dryck till maten kyler ned magsäcken rejält där maten bryts ner med saltsyra och värme (ca 41 grader). Kall läsk, mjölk, isvatten, öl motsv. ger därmed sämre nedbrytning av maten och därmed sämre näringsupptag).

  13. Alkohol i små mängder och helst då som Ekologiskt rött vin på glasflaska. Bag-In-Box viner innehåller betydligt större mängd kemikalier för att skapa lång hållbarhet, samt att plasten släpper mjukgörande kemikalier.
  14. Jag skulle tillreda all mat med bibehållen tuggmotstånd, såsom; potatis med skal, fullkornspasta, fullkornsbröd, fullkorns couscous, bulgar, fullkornsnudlar, råris etc..
  15. Jag skulle helst laga all mat över öppen låga, för att minimera fria radikaler. Och aldrig använda obelagda aluminium kastruller eller grytor. (släpper massor av tungmetaller ut till maten) 
  16. Jag skulle välja att äta i lugn och ro, njuta av maten och helst i sällskap med andra människor, familj, vänner etc. Undvika alla elektroniska apparater som stör min matro, såsom TV, mobiler, datorer etc.. (det är allmänt bekant att tittar vi på TV samtidigt som vi äter så äter vi ofta mer mat än vi behöver.
  17. Jag skulle unna mig naturligt gjorda desserter i måttlig mängd, (d.v.s. utan färg-, smak- eller andra kemiska konserveringsämnen) men undvika godis i allmänhet. Undantag mörk choklad eller torkade frukter som kan vara gott lite då och då. Gärna en lussebulle till Lucia eller en kanel/ kardemumma bulle till kalaset. Men då alltid gjord på långtidsjäst surdeg. De blir dessutom godare och saftigare än snabbjästa bullar.  (lite Muscovado  socker som krydda då och då skadar inte din hälsa). Popcorn är också OK lite då och då, men använda aldrig micropopcorn i påse. Det kan kännas bekvämt, men tänk ett varv till! Popcorn-påsarna är proppade med kemikalier som släpps fria vid uppvärmning och är kopplade till att inte bara orsaka infertilitet utan också lever, testikel och bukspottkörtelcancer.
  18. Jag skulle undvika mat lagad i mikrougn alt. induktions spis. (studier på råttor visar att Råttor dör av näringsbrist vid intag med mikrad mat. Samt att matens smakupplevelsen försämras enl. min personliga åsikt).
  19. Jag skulle undvika all genmodifierad mat samt besprutad mat. (ökar cancer risken). Merparten av alla genmodifierade växter bär en gen som gör dem motståndskraftiga mot besprutnings gifter som får allt annat att dö. Vilket innebär att dessa växter bär med sig ännu giftigare bekämpningsmedel än övriga växter.
  20. Jag skulle undvika all läsk, i synnerhet diet läsk med Aspartam motsv. Det samma gäller tuggummi samt smakförstärkare i mat såsom glutamat, men även härdade fetter (TFA) och margarin. Läsk möjligtvis max 6 ggr per år i små mängder, men aldrig diet eller light läsk.
  21. Jag skulle undvika processade mejeriprodukter så långt det är möjligt, framför allt lättprodukter. OM jag skulle välja att använda grädde, mjölk eller ost skulle jag alltid välja fullfetade ekologiska. Anledningen till att vi rekommenderas lättmjölk i skolor beror inte på att den vanliga 3-4 % mjölken skulle ge barnen övervikt. Nej sanningen är att alla gifter, tungmetaller och besprutningsrester som korna får i sig genom sin föda ansamlas i fettet, så även i mjölkfettet. D.v.s. Livsmedelsverket vill få oss att undvika för stora doser av tungmetaller och bekämpningsmedel. Åter igen en Ekologisk ko äter betydligt mindre av dessa tungmetaller och inga bekämpningsmedel.
  22. Jag skulle dessutom undvika all halv- och helfabrikat så långt som möjligt, speciellt de med härdade fetter, smakförstärkare och andra konstiga E-nummer..
  23. Endast färska frukter vid förkylning...

    Endast färska frukter vid förkylning…

    Endast färska frukter vid förkylning… OM jag blev sjuk skulle jag undvika att äta allt. Undatag färskpressade juicer av Grape eller citron blandat med 3 matskedar kallpressad oliv- eller rapsolja. Om sjukdomen skulle dra ut på tiden och jag kände mig hungrig skulle jag välja Raw Food att äta, endast grönsaker och frukt i rå form. Du kan med fördel göra en grönsaks smoothie utan mejeriprodukter.  (kroppen får då en rejäl dos med Fytonutrienter som reparerar cellerna och stärker kroppens immunförsvar. Raw Food stöder kroppens förmåga att hålla rätt pH-värde d.v.s. lätt basiskt vilket motverkat spridning av bakterier, virus, parasiter mm). 

Mer om vad du bör tänka på för att skapa balans, om du väljer en av de populära dieterna LCHF, 5:2 etc… tar vi  på måndag..;)

För Din hälsa…

Pierre  

Vi sätter upp en butik för teständamål just nu — inga ordrar kommer behandlas. Avvisa