Värk och ömma leder

Värk och ömma leder

I mogen ålder som många gånger medför en stor erfarenhet och mognad inför livet, följder dessvärre en del mindre välkomna problem. Även jag börjar känna av stelhet i muskler och leder som värker ibland. Speciellt på morgonen börjar jag känna av stelhet, smärta och svullna leder. Om du i likhet med mig har drabbats av liknande symtom, så är det förmodligen ett förstadie till artros. Förutom att få regelbunden motion (skonsamma är bäst såsom yoga, stretching, Qigong motsv. ) samt bibehålla en hälsosam vikt, bör vi även vara lite mer noga med vad vi äter. Överväg följande näringsmässiga strategier för att förhindra eller mildra symtomen.

  1. Ät livsmedel rika på antioxidanter. Färska frukter och grönsaker är bra källor, och kan bidra till att minska vävnadsskada från inflammation.

    Fet fisk, helst viltfångad

    Fet fisk, helst viltfångad

  2. Få tillräckligt med omega-3. Omega-3 fettsyror som finns i fet fisk (helst vildfångad lax, makrill och sill), även valnötter och nymalen linfrö bidra till att minska inflammation och smärta av artrit.
  3. Regelbundet använder ingefära och gurkmeja för deras naturliga anti-inflammatoriska egenskaper.

    Ingefära

    Ingefära

  4. Stretcha kroppen varje morgon som du vaknar. Sedan jag såg vår lilla dotter 2 år, som sträcker och böjer på kroppen varje morgon, har jag själv börjat göra samma sak och mot min stora förvåning har det hjälpt över all förväntan. Endast 2-3 minuter om dagen. Jag återkommer inom kort med en video om hur man gör.  Har nyligen köpt en kamera så i framtiden blir mina blogginlägg mer visuella.

    Alla djur stretchar, så även vi...

    Alla djur stretchar, så även vi…

Se även mitt tidigare inlägg Ledbesvär & Reumatism.

För Din hälsa

Pierre